Toteutimme opinnäytetyön toimeksiantona
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:lle. Opinnäytetyön nimeksi muodostui
”OLIHAN MULLEKKI VÄLILLÄ VAIKEETA LÄHTEE KOTTOO, NI KYLLÄ TÄÄ NYT ON IHAN
ELÄMÄÄ HELPOTTAVVAA, ET ON SIT JOTTAI.”
– Mielenterveyskuntoutujien
kokemuksia mielenterveyspalveluista ja heidän näkemyksiään palveluiden
kehittämiseen liittyen. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli selvittää mielenterveyskuntoutujien kokemuksia Joensuun
kantakaupungin alueella sijaitsevista mielenterveyspalveluista. Lisäksi
haluttiin kartoittaa kuntoutujien kehittämisideoita palveluista ja sitä, miten
he haluaisivat vaikuttaa palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyö
on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta
mielenterveyskuntoutujaa. Saimme haastateltavat Pohjois-Karjalan
Mielenterveydentuki ry:n Kuntokievarin kautta. Haastatteluaineiston analyysistä
nousi esille viisi teemaa, jotka olivat kokemukset asiakastyöstä, kokemukset
palvelujärjestelmästä, asiakastyön kehittäminen, palvelujärjestelmän
kehittäminen ja vaikuttamistavat palveluiden kehittämiseen. Nämä teemat
muodostavat opinnäytetyön tulokset.
Tulosten mukaan haastateltavilla oli sekä
myönteisiä että kielteisiä kokemuksia asiakastyöstä mielenterveyspalveluissa. Myönteisiin kokemuksiin liittyivät mm.
työntekijöiden halu auttaa ja kiinnostus asiakkaan asioihin, kokemus
tasavertaisuudesta, työntekijöiden joustava suhtautuminen ja avuliaisuus,
asiakkaan huomioon ottaminen ja kuunteleminen sekä saatu lääkehoito.
Kielteisissä kokemuksissa korostuivat mm. pintapuolisiin asioihin ja oireiden
hoitoon sekä nykyiseen elämään keskittyminen, työskentelysuhteen epäselvä
tavoite, haasteet vuorovaikutuksessa sekä puutteellinen ohjaus muihin
palveluihin ja ohjeistus lääkkeisiin liittyen.
Haastateltavilla
oli myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia palvelujärjestelmästä. Kaikki
haastateltavat kokivat työtoiminnan myönteisenä. Tähän vaikuttivat mm. mukava
tekeminen omaan tahtiin, sosiaalinen kanssakäyminen ja vertaistuki.
Työntekijöiden vaihtuminen mielenterveyspalveluissa oli puolestaan koettu
pääosin kielteisenä. Suurimmalla osalla haastateltavista oli myös ollut
haasteita saada mielenterveyspalveluja. Suurin osa haastateltavista kuitenkin
koki, että tämänhetkiset mielenterveyspalvelut ovat riittäviä.
Tuloksista nousee
esille, että mielenterveyspalveluissa tehtävää asiakastyötä tulee kehittää.
Työntekijöiden tulee kehittää toimintaansa. Toimintaan toivottiin mm.
asiakkaiden sosiaalisiin suhteisiin ja aktiivisuuden tukemiseen keskittymistä,
oireisiin ja jokapäiväisiin asioihin keskittymisen vähentämistä, menneisyydessä
tapahtuneiden asioiden käsittelyä, selkeämpää tavoitteiden asettamista
työskentelyyn ja muihin palveluihin ohjaamista tarvittaessa. Osa
haastateltavista toi esille, että mielenterveyspalveluissa tulee panostaa
moniammatilliseen yhteistyöhön ja ennaltaehkäisevää työskentelyä tulee
vahvistaa.
Tulosten mukaan
palvelujärjestelmää tulee kehittää. Mielenterveyspalveluiden sisältöön tulee saada
enemmän henkilökohtaisia keskusteluja ja ryhmiä. Joensuussa tulee myös lisätä
matalan kynnyksen kohtaamis- ja työtoimintapaikkojen sekä kolmannen sektorin
toimijoiden ja toimipisteiden määrää. Lisäksi työntekijöiden määrää
mielenterveyspalveluissa tulee lisätä.
Mielenterveyspalveluiden
kehittämistä ajatellen tarvitaan erilaisia vaikuttamistapoja. Näitä
vaikuttamistapoja ovat internet,
puhelinsoitot, henkilökohtaiset tapaamiset ja keskustelut, paperiset kyselyt, asiakas-
ja asukasraadit, keskustelu- ja kuulemistilaisuudet sekä kokemusasiantuntija-toiminta.
Opinnäytetyön
tekeminen on ollut noin vuoden mittainen opettavainen, mielenkiintoinen ja
antoisa prosessi. Kauan kestänyt prosessi on edellyttänyt ja vaatinut
motivaatiota ja sitoutumista työskentelyyn. Tätä motivaatiota ja sitoutumista
on tukenut ja edesauttanut se, että olemme molemmat kokeneet opinnäytetyön
aiheen kiinnostavaksi ja mieluisaksi. Opinnäytetyö syvensi näkökulmaa siihen,
että mielenterveyskuntoutujien kokemusperäistä tietoa sekä näkemyksiä ja
ajatuksia tulisi hyödyntää enemmän ja paremmin mielenterveyspalveluiden
suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Tämä pätee myös
kaikkiin muihin asiakasryhmiin. Asiakkaat ovat palveluiden todellisia
asiantuntijoita niiden käyttämisen kautta ja tätä asiantuntijuutta tulisi
hyödyntää laajemmin. Palvelujärjestelmä ja palvelut eivät voi vastata aidosti
asiakkaiden tarpeisiin, jos heidän äänensä ei niissä kuulu.
Lämpimät kiitokset
haastateltaville, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:lle ja Pohjois-Karjalan
Mielenterveydentuki ry:lle toimivasta yhteistyöstä opinnäytetyöprosessin
aikana.
Valmistuvat
sosionomiopiskelijat Laura Romppanen ja Jani Kurki
Totta! Mielenterveyspalveluissa tulee panostaa moniammatilliseen yhteistyöhön ja ennaltaehkäisevää työskentelyä tulee vahvistaa,sekä enemmän henkilökohtaisia keskusteluja ja ryhmiä. Joensuussa lisätä matalan kynnyksen kohtaamis- ja työtoimintapaikkojen sekä kolmannen sektorin toimijoiden ja toimipisteiden määrää. Lisäksi työntekijöiden määrää mielenterveyspalveluissa tulee lisätä ja mielenterveyspalveluiden kehittämistä ajatellen tarvitaan erilaisia vaikuttamistapoja, puhelinsoitot, henkilökohtaiset tapaamiset ja keskustelut,asiakas- ja asukasraadit, keskustelu- ja kuulemistilaisuudet sekä kokemusasiantuntija-toiminta.Suuret kiitokset Lauralle ja Janille todella tärkeässä työssänne.Laitan tähän loppuun vielä sitaatin,"kuka oli tärkeä ihminen, vertainen, jolta sait apua vaikeassa tilanteessa ja kuka auttoi selviytymään"!Siunattua Joulua ja Uutta Vuotta teille! Tukihenkilö! <3 <3 <3 :)
VastaaPoista