Monikulttuurisuus on ajankohtainen aihe myös
varhaiskasvatuksessa. Tutustuim-
me aiheeseen paremmin opinnäyte-
työmme tiimoilta, jonka tuotoksena syntyi materiaalivihko Joensuun päiväkotien ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n käyttöön. Materiaalivihko sisältää erilaisia harjoituksia liittyen ihmisten ja kulttuurien moninaisuuteen ja yhteisölli-
syyteen. Materiaalivihkon tarkoituksena on tukea kasvattajia monikulttuurisuus-
kasvatustyössä. Materiaalivihkoa voi käyttää lasten kanssa työskennellessä, myös päiväkotityön ulkopuolella. Harjoi-
tusten lisäksi vihkossa on lyhyesti tietoa kulttuurienvälisestä kasvatuksesta ja monikulttuurisuusosaamisesta. Vihkon lopusta löytyy kirjavinkkejä aiheeseen liittyen, joita aikuiset voivat hyödyntää lasten kanssa työskennellessä.
me aiheeseen paremmin opinnäyte-
työmme tiimoilta, jonka tuotoksena syntyi materiaalivihko Joensuun päiväkotien ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n käyttöön. Materiaalivihko sisältää erilaisia harjoituksia liittyen ihmisten ja kulttuurien moninaisuuteen ja yhteisölli-
syyteen. Materiaalivihkon tarkoituksena on tukea kasvattajia monikulttuurisuus-
kasvatustyössä. Materiaalivihkoa voi käyttää lasten kanssa työskennellessä, myös päiväkotityön ulkopuolella. Harjoi-
tusten lisäksi vihkossa on lyhyesti tietoa kulttuurienvälisestä kasvatuksesta ja monikulttuurisuusosaamisesta. Vihkon lopusta löytyy kirjavinkkejä aiheeseen liittyen, joita aikuiset voivat hyödyntää lasten kanssa työskennellessä.
Kiinnostus eri kulttuureihin ja
niiden näkymiseen päiväkodissa ohjasi meidät tähän aiheeseen. Siihen halusimme
tutustua lasten kanssa tutkien ja elämyksellisten leikkien kautta. Ohjasimme
lapsille Matkalla maailmalla -seikkailun, jossa vierailimme kuvitteellisesti
neljässä eri maassa. Jokaisessa maassa tutkimme kyseiselle kulttuurille
ominaisia asioita tekemisen kautta. Venäjällä tanssimme ripaskaa ja Intiassa
tutustuimme maan ruokakulttuuriin. Matkalla maailmalla -seikkailu valikoitui
toteutustavaksi sen takia, että kyseisessä päiväkodissa eri kulttuureihin
tutustuminen oli jäänyt harmillisen vähäiselle huomiolle. Koimme, ettemme
olleet saaneet opintojemme kautta tarpeeksi tietoa monikulttuurisuudesta
varhaiskasvatuksessa, joten tämän kautta tuimme myös omaa ammatillista kasvua
kohti lastentarhanopettajan työtä.
Sitä
ihmettelemme, miksi monikulttuurisuuskasvatus näkyy niin vähän päiväkodeissa
vaikka sen toteuttaminen arjen työssä on helppoa. Tämän kokemuksen olemme
saaneet opintojen myötä harjoitteluista ja käytännön työstä. Pohdimme, minkä
vuoksi monikulttuurisuuskasvatus ei ole samalla tavalla yhtenä kasvatuksen
teemoina kuten esimerkiksi tunne- tai liikuntakasvatus on. Lapselle on
ominaista asioiden ihmettely, joten kasvattajan tulisi vastata lapsen
ihmettelyihin, eikä sivuuttaa niitä kiireen keskellä. Etenkin nykyään, kun
lapsiryhmien koot ovat päiväkodeissa suurentuneet, kasvattajien tärkein tehtävä
on mahdollistaa lapselle turvallinen ja sujuva hoitopäivä. Uusien asioiden ja
teemojen sisällyttäminen arkeen voi tuntua työläältä ja vaativan suunnittelua. Päiväkodissa
säännöt ja rutiinit ovat päivän sujuvuuden kannalta tärkeitä, mutta joskus
voisi kuitenkin poiketa tutuista tavoista ja esimerkiksi pitää ruokahetken
intialaisittain lattialla syöden vain oikeaa kättä käyttäen. Tämäntyyppisistä
ex tempore -jutuista jää luultavasti jonkinlainen muistijälki lapselle. Aikuisen
ohjaamat jutut voivat siirtyä lasten leikkeihin niitä rikastuttaen, ja tehden
näin eri kulttuurien tavat tutuksi lapsen arkeen.
Toivomme,
että tekemästämme materiaalivihkosta tulisi toimiva väline päiväkodissa, mutta
myös muualla ihmisten parissa työskennellessä. Materiaalivihkon tarkoituksena
on helpottaa tuokioiden suunnittelua ja säästää näin työntekijöiden aikaa. Myös
meidän matka jatkuu kohti moninaisempaa tulevaisuutta työelämän merkeissä.
Lotta Seppälä ja Saara Lempessalmi |
Kirjoittajat ovat juuri valmistuneet sosionomeiksi Karelia-ammattikorkeakoulusta. Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry oli toimeksiantajana heidän opinnäytetyössään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti